War Thunder

Pobierz grę Forum

O grze

Poradniki

Inne

Poradnik ogólny

WPROWADZENIE

Czym jest w ogóle War Thunder, jeśli ktoś nie wie.
Jest to twór studia Gaijin, które mimo niewielkiego nagłośnienia, jest największym rywalem znanego dobrze nam WarGaming. Obie firmy proponują nam 3 typy gier (czołgi, samoloty, statki) na zasadzie FPSa połączonego z domieszką RPG (farmienie skilli, kupowanie sprzętu). Lecz sam Gaijin idzie nieco dalej od czystej konwencji nawalania we wszystko, co się rusza. Co daje więcej? Oprócz zwykłego trybu dla kilku graczy na jednej mapie, z różnymi nacjami i tierami, daje nam kilka typów misji, bitwy historyczne (zwane HB- historical battle, historyczne bitwy), na których jest większy realizm. Oraz konsekwencję swych działań, czyli tryb czysto symulacyjny (gdzie już niema przelewek).

War Thunder proponuje nam wszystkie 3 typy rozgrywki, na jednym właściwie serwerze podzielonym odpowiednio na podserwery, (czyli po zalogowaniu się na grę, możemy sobie wybrać czy chcemy polatać, popływać czy kampić w krzakach). Dodatkowo posiada (jeszcze nieaktywny) tryb Wojna światowa czyli walka wszelkich dostępnych środków w grze (zrzucanie bomb na niszczyciel prowadzony przez jednego gracza, który ostrzeliwuje nasze czołgi, którymi oczywiście sterują też gracze. Masakra ). I dość konkretny argument, który pozostawiłem na koniec. W War Thunder każda nacja dostaje 3 samoloty podstawowe oraz 3 sloty, które można kupić za expo z gry i poszerzyć swoją nację do max 6 samolotów (bez konta premium). Zatem jeśli w War Thunder postanowimy sobie wziąć przykładowo samoloty Cesarstwa Japońskiego, to latamy wszystkimi Japońcami jakie mamy na stanie. Dodatkowo, jeśli mamy włączone naprawy to po wyjściu z bitwy w każdym momencie możemy zasiąść za sterami tej samej nacji. Sympatycznie.


I believe I could fly, czyli, od czego w ogóle zacząć

Najłatwiej powiedzieć. Zacznij od włączenia gry.
A tak na serio. Dla nowych graczy, warto nieco sobie podłubać w dwóch typach misji, które nie są nagradzane. A dokładnie rzecz biorąc to Misjach -> Edytorze misji, wybieramy sobie gdzie chcemy latać, ilu chcemy mieć sojuszników i ilu wrogów (co sprytniejsi za sojuszników wybierają sobie 15 sojuszniczych samolotów z tieru 17 vs 10 samolotów z tieru 1). Lub spróbować można swych sił w tak zwanych Bitwach niestandardowych gdzie polatać sobie można nawet 1 vs 1 na wszystkich mapach dostępnych w HB (czym są HB mówiłem, więc nie będę powtarzał. Trzeba było czytać Wprowadzenie ;)).

Na upartego jak komuś już kompletnie się nudzi, może latać na locie testowym (w malutkim menu każdego samolotu) tak długo aż mu się już kompletnie znudzi. Jeszcze są dwa typy misji na których można nawet zarobić. Czyli Kampanie dynamiczne na których coś tam wpadnie oraz Pojedyncze misje (odblokowywane w trakcie zdobywania kolejnych tierów danej nacji) na których można zarobić całkiem ładnie.

Gdy już się nieco oswoimy można zacząć latać w trybach gry. Mamy do wyboru:

1)Bitwy zręcznościowe (arkadówki) gdzie mamy mieszankę nacji i jakiś tam swoisty match making. W bitwach przeplata się dominacja czyli zwycięstwo przez przejęcie lotnisk (2 lub 3) lub zwykłe rozwalenie samolotów przeciwnika. Oraz "Niszczenie celów naziemnych" gdzie jak nazwa wskazuje, można zwyciężyć przez zniszczenie wszystkich dział AAA(Anti Aircrat Artilery znane też jako FLAK), samochodów, czołgów czy łodzi. Oraz co ciekawe można wygrać przez zbombardowanie lotniska przeciwnika.

2)Bitwy historyczne (HB) gdzie mamy wszystkie tryby na raz (niszczenie celów naziemnych/pływających, lotniska oraz samych przeciwników). Z tą różnicą, że na HB gra się nacja vs nacja (na przykład Niemcy vs Wileka Brytania), po za tym mamy tylko jeden samolot do wyboru, którym jeśli chcemy się naprawić lub przeładować, musimy wylądować na lotnisku. Co za tym idzie, model lotu HB jest trudniejszy, bardziej realistyczny. Więc strzelamy na oko a bomby (nie licząc zwykłych bombowców) w samolotach szturmowych, bombowcach nurkujących i zwykłych myśliwcach zrzucamy na czuja. Po za tym liczba paliwa, ilość zamontowanego sprzętu (rakiety, bomby) wpływa na aerodynamikę co chyba logiczne im więcej mamy tym cięższy samolot. Plusy HB poza większą skalą trudności? Za jedno zestrzelenie możemy zarobić tyle co za 5 zestrzeleń na arkadówce.

3) No i na koniec prawdziwy hardkor czyli Bitwy realistyczne. Jedyny dostępny widok to kabina pilota (plus zoom na celownik kolimatorowy). Każdy błąd który jeszcze można w miarę przeboleć na HB tutaj urasta do ranki krytycznego jak np. zerwanie linek sterowniczych przy ostrym użyciu klap czy rozbicie się przy próbie startu. Po zatym nie mamy radaru. Swoją pozycję oraz przeciwników odnajdujemy dzięki mapie. I tutaj jest naprawdę wesoło gdyż sam silnik ma z 8 przyciskow do ustawienia sinika, ze 2 do ustawienia smigłą, 2 do mieszanki paliwa i też coś ze 2 do iskrownika. Po za tym przy sterach i orczyku pojawia się coś takiego jak trymery. Także pełen szał.Oczywiście liczba amunicji i paliwa jest bardzo odczuwalna przy wadze samolotu.


SPECYFIKA

Taka ciekawostka na podstawie mojego Bf-109 F-4 Tropical (zaznaczyłem to, co wiem czym jest).


1. liczniki amunicji (od lewej -lewe skrzydło, nos, prawe skrzydło)
2. celownik kolimatorowy
3. zegarek
4. wysokościomierz
5. kompas
6. ciśnieniomierz
7. nie jestem do końca pewny, ale chyba ustawienie klap
8. prędkościomierz
9. "czytnik" (a właściwie poziomica) przechyłu (prawo/lewo)
10. obrotomierz
11. paliwo
12. podwozie
13. pedał steru ogona (drugi pod drugą nogą) zwany też orczykiem
14. wolant/drążek
15. (pod ręką) przepustnica
16. antena

Wprowadzenie dla „niedzielnych pilotów”. Właściwy poradnik.

Nie ma się co rozpisywać na temat podstawowego sterowania (WSAD itd.) tylko klawisze które się przydadzą. Czyli całe 5.
Pierwszy i najważniejszy to przeładowanie (Y gdy wybierzemy tryb shootera). Warto pamiętać by go wcisnąć od czasu do czasu, gdy nasz stan amunicji będzie już czerwony. Najlepiej go użyć gdy mamy odrobinę przestrzeni i czasu na przeładowanie. Drugim aczkolwiek mniej przydatnym przyciskiem jest dym (z ogona lub skrzydeł). Można go włączyć i ustawić pod wygodny dla nas przycisk (ja mam Alt). Dla niektórych taki dym to tylko ozdoba. Ale może mieć znaczenie taktyczne z dwóch powodów. Gdy mamy na ogonie bandytę, można odpalić dym i robić powiedzmy 3 beczki. Mamy wtedy małą zasłonę dymną .

A drugi sposób? Sytuacja podobna (jeśli mamy dym pod ogonem niekoniecznie na skrzydłach) lecz lepiej się sprawdza na HB. Nasz oponent pruje do nas ze swoich karabinków, gdy nas tylko uszkodzi (jemu zaliczy uszkodzenia czy nawet krytyka, my możemy lecieć spokojnie dalej) odpalamy dym myląc naszego przeciwnika, który może myśleć że oberwaliśmy w zbiornik i dokonamy żywota wybuchając w powietrzu lub nie dolatując do lotniska.

No i trzeci najmniej przydatny (a szkoda) ale ciekawy klawisz to I. Odpalanie i gaszenie silnika. Pewnie na realistycznych bitwach się sprawdza ale na randomkach i HB średnio. Czemu? Spowalnia tylko obroty silnika. A gaszenie silnika miałoby kluczowe znaczenie. Przypuśćmy że ktoś wali wam w silnik, który zapala się. Wciskacie "I" by wygasić silnik i tym samym odcinacie dopływ paliwa do silnika. Plus odpowiednia wysokość i prędkość skutkuje zgaszeniem ognia i może się uda dolecieć do lotniska. Fajnie prawda? Ale nie. Zwalniacie tylko bieg silnika, a wygaszanie tylko ładnie wygląda już na lotnisku. I dwa przyciski przydatne właściwie na HB i realistycznych w przypadku gdy mamy samolot uzbrojony w karabinki oraz działka (przykładowo Supermarine Spitfire Mark II- 8x karabinki Browning 7,7 mm i 2x działka Hispanos 20 mm) "1" (tak to nad Q) karabinki. Przydają się do ustalenia czy dobrze trafiamy w oponenta, jeśli tak to wciskamy "2" wykańczając działkami, nic trudnego (podobno).
A skoro już piszę o sterowaniu. Po prostu wejdźcie w grę i wybierzcie sobie bardziej wam odpowiadający tryb arkadowy (jest Podtsawwowy- czy jakoś tak oraz Strzelankowy). Potem można zmienić bez większego problemu całe sterowanie jak i każdy przycisk pojedyńczo. Dla tego nie rozpisuje się za bardzo na ten temat. Dodatkowo mogę dopisać że dzięki edycji, poza klawiszami możemy zmieniać sobie w grze czułość myszy oraz dostrajać czułość joysticka, wolantu.

W każdym razie (jeśli chodzi o mnie osobiście to mam):
W - przepustnica 0-100% + dopalacz
S - minimalizowanie przepustniczy
A - odchylenie w lewo
D – odchylenie w prawo
Q - przechył na orczyku w lewo
E – przechył prawo
Shift - Orczyk w górę
Ctrl - Orczyk w dół
Tab/N – tabela wyników
Y – przeładowanie
I (w trybie realistycznym) – odpalanie silnika
J – katapultowanie się
M – mapa
Alt/L – dym
C - włączanie swobodnej kamery
V – zmiana widoku (tył, kokpit, celownik. W przypadku bombowców celownik bombowy, tylny strzelec)
Z – zoom maksymalny
Naciśnięcie zcrolla myszy – zaznaczanie celu
PPM – zoom zaznaczonego celu
Scroll myszy góra/dół – zomm stopniowy
Dodatkowo
Enter – Czat
Enter+Tab - przełączanie czatu (grupowy/szwadronowy/ogólny)
Enter+T - rozkazy

Uzbrojenie
1,2,3,4 – uzbrojenie
Spacja - zrzut bomb
R – rakiety
LPM – karabinki sprzężone z działkami

Bombardowanie

Nie jest to może skomplikowane strasznie ,ale jednak też trzeba umieć wyprzedzić cel czy wiedzieć co można zniszczyć daną bombą. Zrobiłem coś w stylu małej rozpiski i wygląda to tak (wypisane od najsłabszych bomb i celów do najmocniejszych celów na dany typ bomby):

  • Bomby 10-50 kilo; 1x 10 kg samochody opancerzone, więcej niż 2x 10kg działka przeciwlotnicze, do 50 kg lekkie czołgi(lub rakiety w zlależności od liczby celów) oczywiście te cele można niszczyć karabinkami i działkami (łodzie patrolowe tylko z działek/karabików/rakiet. Na bomby są za szybkie)
  • 50-200; 1 lub 2x50 lub 100kg średnie i ciężkie czołgi,100-200kg lekkie bunkry (lub rakiety w zależności od liczby celów)
  • 250-500; (1 lub 2x250) transportowiec, 500 kg bunkier, 1 lub 2x500 niszczyciel (zależy jak trafimy) (na niszczyciela 8 rakiet czasem dodatkowo bomba lub dwie 50 kilo)
  • No i bomby 1000kg: 1 lub 2x1000kg (czasem więcej) lotniskowiec; minimum 4x1000 okręt wojenny (pancernik)
  • Aaa i jeszcze na bitwach z celami naziemnymi (typu Alpy, Azja, Afryka) lotnisko 4-5x500kg lub 2x1000+500 (choć może 2x1000 powinno wystarczyć)

    Poza tym na cele wodne jak wiadomo można używać torped w granicach 700-1000 kilo. W przypadku pancernika, by go zniszczyć torpedami ok 700 kg, musimy wykonać od 3 do 5 nawrotów (zależy od tego jaki to pancernik).

    Manewry

    Walkę powietrzną właściwie można podzielić na dwie taktyki. Pierwsza to walka kołowa znana jako dog fight (DF), polega ona po prostu na ściganiu naszego oponenta w osi w miarę poziomej przy urzywaniu skrętów naszych szkrzydeł.
    Druga i nieco trudniejsza to tak zwane boom and zoom (BnZ,B&Z,bnz). Polega na wykożystaniu wysokości oraz prędkości. Dosłownie nurkujemy na naszego przeciwnika, oddajemy serję strzałów i za nim przeciwnik się odpowiednio rozpędzić, nasza prędkość wytworzona dzieki nurkowaniu, pozwoli nam uciec na bezpieczną odległość/wysokość.

    Beczka

    Korkociąg stromy

    Oraz płaski

    Pętla

    Zawrót (Immelman)

    Świeca (Chandelle)

    Manewr zwany Low Yo-Yo

    Oraz Hi Yo-Yo



    I nak oniec dwa manewry których specjalnie nie trzeba opisywać. Czyli lot nurkowy. Oraz mój ulubiony lot koszący (zwany koszącą lub po angielsku low pass), lot na najniższej dopuszczonej wysokości z najwyzszą dopuszczoną predkością. Jeszcze odnośnie manewrów. Nieco w strone samych samolotów skocze.
    Warto pamiętać jeśli lecimy za szturmowcem lub bombowcem, warto unikać jego tylnego strzelca, czyli chowamy pod nim a czasem i za nim gdyż sporo bombowców i szturmowców mają martwy punkt znajdujący się dokładnie przed ogonem (martwy punk czyli miejsca w którym działka strzelca nie mogą strzelać. Czasem warto polecieć nad nim po większość tylnych strzelców może podnieść swoja broń maksymalnie o 45 stopni. Drugą ważną rzeczą do zapamiętania (wręcz trzeba to wykuć na blachę, ale z czasem sami wyłapiecie), który szturmowiec jest mniej bardziej zwrotny. Który ma lepsze uzbrojenie z przodu. I tu się na chwilę zatrzymam. NIE LECIMY na wprost szturmowców czy nawet bombowców które mają zamontowane działka (przykładowo Beufighter ma działka Hispanos 20 mm) gdyż jeden celny strzał oznacza rychłą śmierć. Tak samo NIE LECIMY na wprost szturmowców które mają na uzbrojeniu rakiety, powód oczywisty . No i najoczywistrze manewry. Lot na wysokości ok. 1000 (dobrze wszystko widać) no i przeładowanie i o czym wspominałem.

    Nacje

    Każdy samolot ma swoją specyfikę, więc wymienianie każdego w grze chyba lekko mija się z celem. Więc zacznę od wymienienia nacji z dopiskiem w jakich podstawowych manewrach są dobre, plus ewentualnie celność, (ale to też nie wszystkie mają taką samą celność i są dobre w tych samych manewrach). No dobra jakoś by to zrobić.

    Amerykanie- BnZ [niektóre DF, głównie „naval fighters”] (celność 850m-200m)
    Niemcy- BnZ (700-100)
    Rosjanie- BnZ [ DF Yaki i szturmowce] (400-100)
    Wielka Brytania- DF [niektóre BnZ ‘Tajfuny’] (500-150)
    Japonia- głównie DF [ale Ki-I można i BnZ] (500-200)

    Celności są dość relatywnie podane. Głównie na podstawie tierów 2-7 samych myśliwców

    Właściwie na tym można zakończyć ów poradnik, gdyż więcej rzeczy sami wyczujecie w trakcie gry. Jak wam wygodniej latać, jakimi samolotami.


    Autor: Lornat